خوش آمدید

جستجو

تبلیغات





چگونه می توانیم جوامع منطقه و جهان را از خشونت برهانیم؟

    در فرهنگ سیاسی-اجتماعی بار معنایی کلمه خشونت قدری فرق می کند. در فرهنگ سیاسی ، خشونت (VIOLENCE)شامل آن قسمت از افعال آدمی است که در آن از مقررات و قوانین و سنن مرسوم و رایج جوامع تخطی و سرپیچی صورت گیرد که حوزه تعریف جامعه شامل خرد  و کلان است و می شود جامعه را در مقیاس خامواده ، مدرسه ، محله ، شهر و روستا تا کشور و مجامع جهانی فرض نمود.

    عنادها ، بهانه جوییها ، قدرت طلبی ها،ایجاد رعب و وحشت در هیچ برهه ای از زمان نتوانسته است جای یک لحظه لبخند تبسم و نگاه رضایت را بگیرد.

    غلبه عنصر مذاکره و گفت و گو بر عنصر کهن خشونت بیش از هر چیز به گذشت زمان نیاز دارد.این زمان ، انسانها اگر بخواهند که فردا ، عصر مفاهمه باشد، بیش از هر چیز باید جانبدار بردباری و خویشتن داری باشند.

    کشور ما در موقعیتی خاص قرار دارد که خشونت سیاسی و راه های مبارزه با آ« را به مبحثی اساسی تبدیل می کند و یکی از دلایل این موقعیت خاص ویﮊگی قرار گرفتن آن در یک محیط بین المللی بحرانی ، پرتعارض و خشونت آمیز است.

    ما در محیط بین المللی زندگی می کنیم که به شدت ضد آزادی و اقتدار مدار است و به سختی حاضر به تحمل یک قطب ملی آزادی و شکوفایی اقتصادی درون خود می باشد . برعکس این محیط آمادگی دارد از تمامی وسایل مستقیم و غیر مستقیم ، از تمامی راه های فشار و حتی تزویر های سیاسی استفاده کند تا مانع از بوجود آمدن چنین قطبی شود و بهترین کار در این زمینه دامن زدن به خشونت سیاسی است.

    هر بار یک انقلاب بزرگ اجتماعی درون یک گستره ی بزرگ جغرافیایی که با آن همخوانی ندارد ، ظاهر می شود ، پیرامون آن ، شروع به وارد آوردن فشار بر آن می کنند.

    و ما که ایرانیانیم ، یکی از نخستین منادیان صلح و تحمل در روی زمین ، با تن هایی خون چکان از تیغ جهل و خشونت ، هنوز ساکن و باقی بر فلاتی که جای پای هزاران ساله پدرانمان بر آن است و هنوز صدای زاری مادرانمان در گوش هاست ، در زمره نرم روترین ، پر شورترین ، متحمل ترین و پر مداراترین پیروان دین اسلام بوده ایم.مردمی شاداب و دور از خشونت که یادمان  های بزرگشان از جنس غزل است ، محراب هایشان را گلفرش کرده اند ، فیروزه ای گنبد خانه خدایشان بر فیروزه آسمان طعنه می زند ، مناره نساخته اند تا از بالایش تیر بیندازند و کمان بکشند ، بلکه بر آن بلندی ها، خدای بزرگ ، مهربان و بسیار بخشنده را صلای گفته اند.

    ما ایرانیانیم که غزل ها ، مناره ها و گلدسته ها با دل دریایی خود، در دل تاریخ چه بامدادان که برخاسته ایم و وحشیان هلهله زن و خون طلب را بر بالای سر دیده ایم و هر کدام از اینها پس از سالیانی ماندن در این خاک به طلسم مهر و غزل ما گرفتار آمده ، ایرانی تر از ایرانی شده اند  و تا نوبتشان پایان گیرد شمشیر در غلاف کرده ، شاعران را صله داده اند، مگر نامشان در دفتر تاریخ ثبت شود.

    در مورد خشونت نظامی مسائل واضح اند. از طرفی ، شبح تروریسم و مساله ی معناهایی که تروریسم به خود می گیرد و چاره هایی که می توان برای آن پیدا کرد مطرح است.

    در این مورد هم پیشنهاد ات انضمامی فراوانند : مثلا" مجازاتهایی علیه کشور هایی که به اعمال تروریستی دست می زنند یا از این اعمال حمایت می کنند ، مبادله ی اطلاعات و همکاری مستحکم تری میان تشکیلات ضد تروریستی ، بهبود ابزار هدف یابی و حفاظت ویﮊه از هدفهای حساس .ما به خصوص با مساله ی سیاستهای نظامی که باید در فضای جدید بین المللی در پیش گرفت ، مواجهیم.

    همه ی این موارد متضمن تصمیم گیریهایی هستند که با توجه به تغییراتی که این تصمیم گیریها در رفتارها به وجود خواهند آورد وبا توجه به تغییرات وسیعی که به دنبال خواهند داشت به نظر تصمیم گیریهای ناگهانی می رسند.

    باید با حرفه ای کردن نیروی انتظامی ابعاد جدیدی به آنها دادو به جستجوی توافقها و اتحادهای جدیدی بود.

    هدف افزایش امنیت است.تمام کشورها بدون توجه به اندازه قدرت و ثروت حق مساوی برای ایجاد امنیت دارند. اگر اکثر یت کشورهای در حال توسعه نتوانند امنیت داشته باشند ، هرگز در جهان صلح و صفا برقرار نخواهد شد.

    خشونت از یادگارهای جوامع ابتدایی ، جوامع عشیره نشین و جوامعی است که با همزیستی ، سازگاری و تساهل الفت و آشنایی نداشته باشند.

    امروزه مساله پایان دادن به خشونت جزء مهمترین بخش قوانین اساسی اکثر کشور هاست.

    ما باید در عرصه های بین المللی به تنش زدایی بپردازیم.

    ما جامعه ای هستیم که پایبند اصول و روابط بین المللی هستیم و می خواهیم در طریق همزیستی و همکاری گام برداریم.

    بهترین مجازات برای خشونت طلبان ، حفظ آرامش است.

    روش مبارزه ی امام خمینی مبتنی بر خشونت نبود.امام روش مبارزه مسلحانه را تایید نمی کردند یا لااقل بر آن تاکیدی نمی ورزیدند، حتی صریحا" در نجف فرموده بودند که این روش ها به جایی نمی رسد و افتخار انقلاب اسلامی ایران ، استفاده از روش های مسالمت آمیز بوده است.

    استفاده از شیوه ی مذاکره قانونمند برای افرادی که به یکدیگر احترام گذاشته و طالب برقراری رابطه طولانی مدت هستند ، بسیار سودمند است.در این رویکرد ، افراد بر سر قوانین جهت حل اختلافات خود به توافق رسیده و در پایان هر دو طرف برنده و راضی خواهند بود.

    البته آمادگی برای شنیدن و گشودن دریچه های وجودی خود  بردیگری مشکل است.

     ما باید امید وار  باشیم به این که گوش جان همه جهانیان ، آمادگی شنیدن این خطاب الهی را داشته باشد که :

    ﴿فبشر عبادالذین یستمعون القول فیتبعون احسنه﴾

     

    خشونت های بین المللی خصوصا" اینکه در خلال تاریخ جاری و ساری باشد و به اشکال مختلف اعم از جنگ سرد  و جنگ تمام عیار تداوم داشته باشد،جزعی از ماهیت فکری افراد آن جامعه می گردد.

    سالها پیش فیلسوفی قائل به توان و قدرت گفت و گو ،متذکر شد که بزرگترین گام به سمت یک دنیای بهتر و صلح آمیز تر زمانی برداشته شد که استدلالها پشتوانه شمشیر ها قرار گرفتند و بعدا" حتی در مواردی جایگزین آنها شدند.

    با این امید که دوران کینه توزی و زور گویی و خشونت به سر آید و صدای عشق به حق و عدالت و حرمت انسانی در گنبد گیتی طنین انداز شود و همگی هم صدا با آیینه ی شفاف روح قدسی انسانی حافظ، ترنم این بیت را در واقعیت زندگی در یابند

    از صدای سخن عشق ندیدم خوشتر              یادگاری که در این گنبد دوار بماند

    والسلام

     

     

     

     

     

     


    این مطلب تا کنون 17 بار بازدید شده است.
    منبع
    برچسب ها : خشونت ,المللی ,سیاسی ,کشور ,جامعه ,تاریخ ,خشونت سیاسی ,فرهنگ سیاسی ,
    چگونه می توانیم جوامع منطقه و جهان را از خشونت برهانیم؟

تبلیغات


    محل نمایش تبلیغات شما

پربازدیدترین مطالب

آمار

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

آخرین کلمات جستجو شده

تگ های برتر